2022-07-05
Sundbyholmstravet expanderar!
Stefan Eriksson är marknadschefen som vill göra travsporten till en riktig publikdragare, som på 80-talet. Hans framgångsrecept är att kombinera fyrbent adrenalin med allsång, modekvällar, mässor och konserter. – Vi bygger upp ett unikt hästsportscentrum där fler än bara travintresserade ska trivas.
Vi har stämt träff på travskolan, belägen strax utanför själva arenan. Här utbildas varje år 395 barn, ungdomar och vuxna inom olika travsporter. Stefan är redan på plats i en av hagarna tillsammans med stoet East Zenali, som dagen till ära är matchad med hans rosa sidenskjorta.
– Vi går en jättespännande tid till mötes, där stora renoveringar kommer möjliggöra bättre och större event som lockar en helt ny publik. Just nu gör vi plats för en scen och 700 sittande middagsgäster i den gamla toto-hallen. På programmet står allsång, modekvällar, mässor och konserter med Sveriges absoluta artistelit.
Men vi tar det hela från början genom att backa 20 år tillbaka i tiden, då Stefan flyttade till Sundbyholm från Katrineholm. Hitlockad av en anställning på den travbana han så ofta besökte som liten grabb.
– Jag har alltid fascinerats av hästar och ridit en hel del själv. Men det genuina travintresset tog fart i samband med att familjen fick andelar i ett par travhästar.
Han började som kontorist. Skrev tips i travprogrammen, tog emot anmälningar till loppen och svarade i telefon. Två decennier senare står han här i hagen och kan titulera sig både marknadschef och tf VD för Sveriges femte största travbana. Med minst sagt banbrytande tankar om vad en travverksamhet kan – och bör – innehålla.
– Det finns absolut utrymme inom travet för något annat än ”skit under naglarna”, för att raljera lite. Jag älskar event, gärna med dragning mot schlager och glamour. Tjejkvällarna, där det vid sidan om hästsport bjuds på modevisning, klädförsäljning och härlig buffé är redan en succé som i och med moderniseringen kommer bli ännu bättre. Det är fantastiskt att delvis ha fått in en ny målgrupp till travet, säger Stefan, som flera år extraknäckt som Mello-skribent för bland andra Eskilstuna Kuriren.
Och med den erfarenheten i bagaget är det förstås inte särskilt svårt att locka hit Sveriges artistelit. Genom åren har ett flertal större konserter med Måns Zelmerlöf, Charlotte Perelli, The Refreshments och Jill Johnson genomförts. Publikrekordet sattes 2004 när Gyllene Tider stod på scenen inför hela 21 700 personer, vilket även innebar all time high för konserter i hela Eskilstuna.
– Jag hoppas att den här intervjun ska ge inblick i vår fantastiska värld, där tjusningen är en kombination av å ena sidan racingsport och adrenalin, å andra sidan spel, god mat och glada människor. Allt inramat av Sundbyholms magiska natur. Jag hoppas att vi ses när vi nyinviger arenan i höst!
Lite fakta
Namn: Stefan Eriksson.
Ålder: 44
Uppdrag: Marknadschef på Sundbyholmstravet sedan 2007. Nu även tf VD.
Bor: I Kjula, några kilometer från travbanan.
Kort om arbetsplatsen: Från början en traditionell travbana, men som utvecklats till en fantastisk arena även för andra hästsporter och glammiga event.
Bästa travminne: När Amour d’Occagnes kom till Fyraåringstestet här på Sundbyholm 2011. Den tävlingskvällen är magisk varje år, men att ett utländskt ekipage tog sig till Sundbyholm för den kvällen – det var stort!
Favorithäst: Varenne
Dolt talang: Matlagning